čtvrtek 3. října 2013

Líná zelenina


Žádná změna, pořád mě lákají hodně voňavá barevná podzimní jídla. K dokonalému dýňovému "máslu", ze kterého jsem momentálně hrozně nadšená, se ještě dostaneme. Dneska si uděláme něco úplně jiného, zeleninové curry se zeleným květákem a cizrnou podle Veg Every Day.

Na trzích jsou teď všude k vidění zelené a fialové květáky. Samozřejmě jsem neodolala a jeden a jeden koupila. Ten zelený šel právě do curry. Recept, který jsem našla ve  Veg Every Day se mi na první přečtení hrozně líbil. Vyžadoval ovšem koření garam masala, které jsem doma neměla, a když jsem viděla v M&S malou skleničku za 119 Kč, řekla jsem si, že to mi za jedno květákové jídlo nestojí. Pak jsem si ale přečetla na skleničce složení a rozhodla se, že si koření doma sama vyrobím. A světe div se, byla to brnkačka. Nevím, jestli je to ta nejpravější pravá garam masala, recepty na internetu se docela liší. Výsledek mi ale moc chutná, krásně voní a přidávám ho teď třeba i do bulguru se zeleninou nebo všelijakých luštěninových salátů.

Jak na to? Do hmoždíře si dejte přibližně toto (asi neváhejte použít i mleté koření, pokud ho máte čerstvé, protože udělat z toho prášek je docela fuška):

2 lžíce koriandrových semínek
1 lžíci kmínu
1 lžíci římského kmínu
1 lžíci černého pepře
zrníčka ze 4 lusků kardamomu
lžičku sušeného zázvoru
lžičku skořice
pár hřebíčků
trochu muškátového oříšku
a 1 bobkový list

Pro větší autenticitu můžete celé koření před vložením do hmoždíře opražit, rozvoní se a výsledek bude lepší. Přiznám se ale, že jsem tuhle fázi vynechala. Snažila jsem se ve hmoždíři vytvořit co nejjemnější prášek, vše jsem pak přesypala do prázdného mlýnku na koření a do jídla pak mlela ještě před něj.

Na květákové curry s cizrnou pro 2-3 osoby bude potřebovat zhruba toto:

1/2 květáku nebo 1 malý barevný
1 plechovku rajčat (ráda kupuju na tahle jídla "pomodorini", čili cherry rajčátka tak říkajíc ve vlastní šťávě)
2 cibule
2 stroužky česneku
trochu strouhaného čerstvého zázvoru
lžičku mletého koriandru
lžičku mletého pepře
trochu chilli
1 badyán
200 g uvařené cizrny (i konzerva je řešení)
1 lžičku garam masala
čerstvý koriandr
olej, sůl, pepř
1 dc vody

Květák rozdělte na růžičky, vložte do osolené vody a přiveďte k varu, vypněte plamen a slijte. Pak ve velké pánvi rozehřejte olej slunečnicový/oliváč, přidejte na kostičky pokrájenou cibuli a česnek a nastrouhaný zázvor a smažte dozlatova, přidejte mletý koriandr, kmín, chilli, badyán a dejte tomu dalších 5 minut. Šoupněte k tomu rajčata, cizrnu a květák, asi 1 dc vody (řiďte se intuicí, pokud je v rajčatech hodně šťávy nebo to máte raději hustší, klidně vodu vynechte) a vařte 5-10 minut až je květák měkký. Nakonec přidejte garam masalu, pořádně zamíchejte,  dochuťte pepřem a solí  a podávejte s čerstvým koriandrem navrchu.

Kdybych měla naan, měli bychom k tomu naan, tahle jsme to jedli s pitou a bylo to opravdu dobré... říká někdo, kdo má jinak květák rád jen smažený nebo ve formě placiček.

Žádné komentáře:

Okomentovat