neděle 5. května 2013

Snad by vám bodlo zelené dobro


Jak jste na tom s konzumací darů přírody, taky kvůli jejich sběru leckdy i porušíte zákon? Já vám raději nebudu líčit, jak jsem přišla k plátěnce plné medvědího česneku, ale řeknu vám, co jsem z něj udělala.

Nejdřív jsem udělala pesto. Loni jsem jednu skleničku dostala, ale přišlo mi pekelně česnekové, takže jsem věděla, že bude třeba štědře dávkovat parmazán & spol.. Nakonec jsem to udělala úplně jednoduše. K omytým a osušeným listům medvědího česneku, jsem přidala spoustu parmazánu, nesolených kešu oříšků a dobrého olivového oleje. Přidala jsem trošku soli a během pár sekund ve food processoru vzniklo něco strašně dobrého. Hodí se nejen do těstovin, ale třeba i na toasty, do hummusu, do sendvičů ...


I po 5 skleničkách pesta mi ještě dost česneku zbylo. Mezitím jsem šla jako obvykle kupovat do Tesca manga a narazila jsem na ricottu "v akci". A protože na síti kolují recepty na její domácí výrobu, rozhodla jsem se 1 koupit, abych zjistila, jestli mi vlastně chutná a má smysl se o její výrobu pokoušet. Jenže co s ní? Zvlášť, když se zas jarně snažím o zdravější životní styl a lehkou stravu. Nechtěla jsem lasagne nebo něco sladkého. Inspirací mi bylo giallozafferano - italské receptové stránky, na kterých je plno otravné reklamy, ale občas se tam dají najít zajímavé recepty. Já tam našla recept na omeletu z ricotty a špenátu pečenou v troubě. Trošku jsem ho poladila, přidala medvědí česnek a vršky z mladých kopřiv a zelené dobro bylo na světě.

Použila jsem (na 6 porcí ve formičkách na tartaletky nebo do 1 koláčové formy):

250 g ricotty
3 jarní cibulky
250 g špenátu
150 g medvědího česneku
100 g vršků z mladých kopřiv (tentokrát od nás z vnitrobloku)
olivový olej
100 g čerstvého kozího sýra (taková ta malá kolečka)
5 vajec
strouhanku na vysypání formy/formiček
sůl, pepř

Na olivovém oleji jsem nechala zezlátnout na tenká kolečka nakrájenou cibulku a přidala vše zelené. Od Romana Pauluse jsem věděla, že kopřivy je dobré buď nasekat, nebo podusit na pánvi. Nakonec jsem udělala vlastně obojí. Zkrátka, vše zelené jsem s trochou soli podusila v hluboké pánvi a pak překrájela na menší kousky. V míse jsem smíchala vajíčka s ricottou, přidala zelenou směs, rozdrobila malé kozí sýry a dochutila solí a pepřem. Nebojte se místo kozího sýra použít nějaký jiný, klidně bych tam dala nějakou dobrou goudu, určitě trochu parmazánu.


Směs jsem dala do olejem vymazaných a strouhankou vysypaných formiček na tartaletky a pekla na 160 stupňů asi 25 minut na horkovzduch. Při pečení se omelety trošku nafoukly a po vychladnutí zase splaskly. Jsou dobré teplé i studené a s pestem z medvědího česneku jsou úplně boží. Zkrátka jaro je v troubě.

8 komentářů:

  1. Hmm, zajímavé. Kombinace špenátu a ricotty mě už dlouho láká...

    A mě by docela zajímalo, jak se dostat k plátěnce plné medvědího česneku. Já jsem ráda, že mi teď neumírají bylinky na balkoně, nejsem moc velká zahradnice. Bojím se, že kdybych šla někam do lesa, tak si přinesu bůhvíco, jen by to nebylo použitelné... Pokud bych se z toho lesa vůbec vrátila.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No samozřejmě někde, kde se nesmí trhat :) :). Ale místo mě ho trhal jeden gentleman. Pro jistotu jsem to pak kontrolovala na netu.

      Vymazat
    2. To je úplně výborná kombinace, já dělávám často tohle podle Kingy http://kingablogger.blogspot.cz/2012/10/spenatove-balicky-s-ricottou.html. I v podobě štůdlu, nebo zapečených těstovin, ještě s kuřecím masem třeba.

      Vymazat
    3. v Ostravě to máme dobré - medvědí česnek roste hodně i na nechráněných místech, jako plevel. Dokonce jsme si donesly tašku z Třebovic od garáží - a ani nebylo poznat, že něco ubylo. Taky jej mám na balkoně a krásně kvete :D. Jinak se táhne z Polanské nivy všude a je to super. Já si chodím na pole - pro Ostravačku ostravské kopřivy a jitrocel a pampelišky určitě škodí méně, než zimní ovzduší. A zelenina tažená semtam přes kontinent určitě taky bude mít nějaké drobné nedostatky

      Vymazat
  2. Nerada to říkám, ale v receptu není tak ricotta :-) Jinak je to velice parádní recept jako obvykle.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ajaj, máš recht z ingrediencí vypadla, už je tam. Dík za upozornění.

      Vymazat
  3. No, přesně, co jsem potřebovala :) Omeletu zkusím. Já naposled dělala "medvědí" polévku, právě podle Pauluse. Mým "neštěstím" je, že časté vycházky se psem do lesa znamenají další a další medvědy a violky, protože je tam prostě "nemůžu" nechat.
    Co se ricotty týče - většinou bojuju sama se sebou, abych ji neudělala nasladko...jenže mám velmi úplatné vnitřní já, navíc, když po vás někdo z okolí požaduje "něco malýho dobrýho sladkýho na zub".
    Každopádně, když mi nějaká zbyde, mám moc ráda malfatti z ricotty a špenátu (ale ten se dá nahradit klidně těmi kopřivami), ke kterým dělám rajčatovou omáčku. Je to zdravé, lehké, prudce jedlé, nenáročné na suroviny (krom té ricotty). Nebo nedávno jsem dělala špenátovou roládu, kterou jsem plnila uzeným lososem a ricottou. Bylo to extrémně zelené a jako pohoštění ideální :)

    OdpovědětVymazat
  4. Nějak se mi povedlo vymazat komentář. Malfatti jsou supertip, zkusím doma ricottu vyrobit a pak to vyzkouším.

    Jinak to máme podobně, taky "to" tam nemůžu nechat :).

    OdpovědětVymazat