úterý 28. května 2013

Naplaveniny aneb má momentálně nejmilejší večeře z trhu

Z pražských trhů mám nejraději Náplavku a nejen proto, že to mám coby kamenem dohodil. Dlouho jsem kafrala na to, že se na Náplavce nedá koupit kloudná káva, ale to od chvíle, co se na trhu objevil "pan Jiří junior" (poznámka autora: říkám-li totiž "pan Jiří", myslím obvykle Jiřího Peňáse), už není pravda. Teď si můžete dát v rámci nákupu ten nejlepší aeropress v Praze + malou coffeenáckovskou přednášku. Ale před tou můžete utéct.


Až na výjimky jsem na Náplavce každou sobotu kolem deváté, abych se zásobila na následující týden. Už jsem kdysi kdesi psala, že zeleninu a případně bylinky nakupuju zásadně u stánku paní Šťastné. Poznáte ho snadno, je tam nejdelší fronta, ale stojí za to si jí vystát. V sobotu byly k mání tři druhy ředkviček, bílé - jemné a sladké, pikantní jen tak aby se neřeklo (nemám ráda, když mě od ředkviček pálí pusa), růžovobílé - krásné a ředkvičkově výrazné a pak klasické červené kulaté. Bílé a růžovobílé se vám budou hodit do následujícího receptu.

Ani se nesnažím odolávat čerstvému hostínskému chřestu. Na trhu kupuji zelený, který v obchodech jinak moc nevídám (bilý většinou kupuju slovenský v bio-kvalitě v Albertu). Marně se každou sobotu koukám po nových bramborách, není už na čase? Neměla jsem se už dávno cpát bramborama s domácí lučinou a třeba trochou bryndzy? Možná bych si měla osvěžit Zahradníkův rok. Tentokrát jsem koupila pár pěkně vypadajících brambor u jednoho stánku, kde měli jinak hlavně kořenovou zeleninu.

Když tak o tom přemýšlím, nakupuju teď pořád vlastně to samé, ale nuda to není. Asi před třemi týdny mě napadlo smíchat výše uvedené ingredience dohromady, přidat vajíčka, jak jinak než taky z trhu, a zálivku z hrubozrnné hořčice, oleje a vinného octa. A perfektní jarní bramborový salát byl na světě. Když jsem pár dní na to listovala druhým dílem Receptů z farmářského trhu od Hanky Michopulu, našla jsem tam skoro totožný recept, jen bez vajíčka a s dijonskou hořčicí. Beru to jako dobré znamení, že tahle knížka funguje a že mě nenapadají úplné blbosti.

Tak pojďme na to. Resp. pojďme v sobotu na trh a obstarejme si:

4 větší brambory nebo krásné malé nové, pokud je seženete
půl svazku zeleného chřestu
pár bílých a pár barevných ředkviček - cca. 10
2 vejce
fakultativně 1 jarní cibulku

z domácích zásob se bude hodit:

fakultativně 1 lžíce kaparů
10 lžic olivového oleje (zkuste si někdy koupit třeba ve Wine Food Marketu nějaký opravdu dobrý, sice bude stát několik set/700 ml, ale ten rozdíl fakt stojí za to)
2 lžíce bílého vinného octa
1 lžíce hrubozrnné hořčice (používám Bornier)
sůl, pepř

Uvedené množství je na večeři tak pro 2 osoby.


Brambory zatím loupu a krájím rovnou na kousky, kdybych měla nové, vařila bych je neloupané vcelku a pak třeba jen přepůlila. Zatímco se vaří brambory, odříznu konce chřestu a... snad mě nebudete mít za kacíře, když chřest nevařím spořádaně v otýpce. Já si chřest nakrájím na asi 4 cm dlouhé špalíčky. Hlavičky nechám zvlášť. Do vroucí vody hodím nejdřív ty nejširší části, po minutce přidám ty zbylé, vařím další dvě minuty a na poslední minutu přidám i hlavičky. Celkem vařím cca. 4 minuty, aby byl akorát křupavý. Sleju vodu a rovnou ho šoupnu do mísy, to samé udělám s bramborami. Většinou stihnu udělat i zálivku, ještě než se brambory dovaří. Stačí smíchat olej, ocet, hořčici, sůl a pepř a pořádně promíchat metličkou, aby se "emulze" spojila. Zálivku rovnou přidávám k teplým bramborám a chřestu. Pak už jen nakrájím ředkvičky na tenké plátky, eventuelně přidám i jarní cibulku a naposledy jsem tam dala i lžíci kaparů. Když vařím jen pro sebe, vajíčko uvařené natvrdo zamíchám nakrájené na menší kousky rovnou do salátu, jinak se ho snažím nějak na talíř naaranžovat. Nejvíc mi salát chutná ještě vlažný, ale už trošku odstátý.

Možná je to blbost, ale já se po takovém jídle cítím prostě dobře. Zkuste to taky a napište mi, jestli to funguje.

17 komentářů:

  1. Vyzerá veľmi dobre. My sme robili takýto http://bodkovanazastera.blogspot.sk/2013/05/salat-mattias.html :)

    OdpovědětVymazat
  2. Hmmm, podobný doma dělám...takže ano funguje to! Akorát tady u nás na menším městě chřest... možná tak bílý, po zeleném ani vidu ani slechu... a navíc ho vždycky najdu v takovém to zlevněném koutku a je celý gumový...nic co by bylo dobré, mám tajné podezření, že nám vozí ten, co jinde nekoupí a u nás pak už je k sehnání jen ten...:o(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je škoda, chtřest je dobrý jen čerstvý, hrozně rychle ztrácí na kvalitě. Možná ho nikdo nekupuje, protože je celkem drahý a pak končí ve slevě.

      Vymazat
  3. Ňam. Tak to musím vyzkoušet. Vypadá úplně božsky a využívá chřest, se kterým to prostě neumím. Akorát já včera všechny "domácí" ředkvičky hned všechny snědla. :( Žaludek radost neměl, jazyk moc!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S chřestem je to docela snadné, stačí mu hrozně málo, třeba jen máslo, citrón a parmazán. Když je úplně čerstvý, jím ho i syrový. Fantastický je s ančovičkovým máslem (máslo, ančovičky, citrón, pepř - všechno rozmixkovat) a vajíčkem.

      Vymazat
    2. Zkoušela jsem, ale prostě mě nějak neoslovil, což pravděpodobně není jeho vina. V tomhle bude jistě úplně báječný!

      Vymazat
  4. Plně souhlasím s názorem na nové brambory! Vyhlížím je jak náš pes večeři. Zrovna ke konci minulého týdne při cestě do terénu s naší biologickou obcí jsem z vlaku sledovala vyoraná uhlazená políčka a představovala si ty malé brambůrky s tenkou slupkou, jak jedou na náklaďáku v přepravkách a jak je další den najdu ve všech možných i nemožných obchodech. Tak kde sakra sou? :)
    Ředkvičky bohužel nejsou můj "cup of tea", ale všechno ostatní je mi libé: na čerstvý chřest chodím do naší pokrokové "brněnky". (momentálně ale "jedu" na jejich salátech- mají jich snad 15 druhů, od rukoly přes dubáček- můj oblíbený- až po baby špenát, lollo rosso až já nevím kam. Ještě si tam dovedu představit i avokádo (ale to já asi všude) a pak klasiku ala Nicoise :) A nové brambory zásadně s máslem, solí a tvarohem. Ze Sklizena :)
    Jo a krásně uvařené vajko - vždycky mám hroznou radost, když ho tak perfektně trefím :)

    OdpovědětVymazat
  5. Já se ptám na chodovském farmářském trhu po nových bramborách už 3. týden a koukají na mě, jak zjara, až jsem si říkala, jestli vůbec teď mají být. Ale určitě mají, já je už vidím s koprovkou, ten jsem si už na trhu koupila, i vajíčka čekají, ale brambory nikde...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pobavilo mě, že na nové brambory koukají jak zjara :). Určitě být mají, ale počasí tomu letos asi opravdu nenahrává. Já měla včera španělské a byla taaak dobré. V absťáku jde i lokálnost stranou.

      Vymazat
  6. Ách, zvádiím trhy! Já se tu v našem prdelákově pídím pořád po chřestu a ... nic. A nových brambor se už taky nemůžu dočkat, ale netypicky dlouhá zima způsobila, že si ještě tak měsíc počkám...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Madlo, zkus nějaký normální supermarket, říkám si, že ty větší přece musí mít víceméně podobnou nabídku. Brambor se nemůži dočkat.

      Vymazat
  7. Hlásím, že v Lidlu na Hájích mají nové brambory :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Jednoduché a dobré :). zítra vyrážím na farmářské trhy v Brně Avionu (pokud nebude pršet, pochopitelně) tak jsem zvědavá co tam najdu. Snad pak bude nový článek.

    http://moniislifestyle.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
  9. Kacko, Vas odkaz napravo na fotoblog JP nikam nevede....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dík za upozornění. Nefungují ofiko odkazy na LN. Uvidíme, jestli s tím něco udělají, kdyžtak udělám já.

      Vymazat