úterý 1. ledna 2013

Oslaveno? Doslaveno?

Po svátečním obědě prohlašuji svátky oficiálně za ukončené. Teď už je opět čas pracovat, vařit a péct. A ještě splácet dluhy z loňského roku, protože v druhé půlce prosince jsem blog pro samé vánoční přípravy zanedbávala, a tak jsem vás připravila o recept na fajn vánoční cheesecake a paštiku, kterou našli moji blízcí pod stromečkem.


Začneme cheesecakem, ať je ten nový rok pořádně sladký. A co že je na něm vánočního? Kandovaná kůra a mandarinkové želé.

Cheesecake jsem pekla těsně před štědrým dnem, jako předčasný dárek k narozeninám, a protože jsem den předtím poprvé kandovala kůru, byla inspirace jasná. A to mandarinkové želé jsem měla v hlavě už delší dobu, miluju totiž mandarinky a všechno mandarinkové (Pamatujete nápoj Olympus v plastovém kelímku? Co bych za něj dala!).

Postup i suroviny tedy budou klasicky cheesecakové. Pokud na to půjdete od lesa, čili od kůry, budete muset začít den dva předem, jejím kandováním. Kandovala jsem podle rad Mydlářky Karolíny z Čarovného Mlýna. Dělala jsem ale dvojnásobné množství a kůra mi moc neschla (ani přes noc na topení), takže jsem jí pak dosušovala na 100 stupňů v troubě. Kandovala jsem společně kůru z bio mandarinek, pomerančů a citrónů. Pomeranče a citróny seženete docela snadno, na mandarinky chodím do Billy. Rozdíl oproti kupované kandované kůře je nebetyčný. Dřív mi nikdy nejela a tuhle ujídám i samotnou, takže asi tak.

Kromě hrsti kandované kůry (bylo by fajn udělat třeba jen tu mandarinkovou) si tedy nachystejte na 20 cm dort:

200 g sušenek (tentokrát jsem zkusila máslové shortbread rings z Lidlu a jsou super, ale pozor, je to dražší varianta s nápisem 32% butter)
80 g másla
600 g Philadephie
50 ml smetany ke šlehání
140 g cukru krystal
3 vejce
10 g mouky
1,5 - 2 dc šťávy z mandarinek
3 plátky želatiny
mletou skořici

Postup už je mi skoro hanba opakovat, ale opakování matka moudrosti, takže:

Na sušenkový základ rozdrťte sušenky ve foodprocessoru, přidejte k nim rozpuštěné máslo a spojte v poměrně patlavou hmotu. Dno dortové formy si vyložte pečícím papírem, a do formy upěchujte sušenkový základ. Já sw ho snažím vytáhnout i tak 2-3 cm na stěny. Vložte do trouby a pečte na 180 stupňů než připravíte krém, ale max. 10 minut.

Na krém vyšlehejte Philadephii s cukrem, pokud používáte robort, tak zvolte K-metlu, pak přidejte vejce, mouku, smetanu ke šlehání a nakonec přidejte kandovanou kůru (můžete si nechat i trošku do želé) a podle chuti přisypejte mletou skořici.

Jakmile vyndáte upečený sušenkový základ z trouby, můžete ho ještě trošku upravit a uhladit, než na něj vlijete krém.

Do trouby dejte hlubší pekáč do něj vodu a pečící mřížku tak, aby hladina vody sahala těsně pod ní. Na mřížku postavte formu se sušenkový základem a krémem a pečte 15 minut na 180 stupňů, pak troubu stáhněte na 120 stupňů a pečte další 70 minut. Po upečení nechte vychladnout na mřížce a horní okraj dortu lehce objeďte nožem, aby vám při otevírání formy nepopraskal. Až budete mít pocit, že je dort dostatečně studený, namočte 3 plátky želatiny do trošky vody (neváhejte postupovat podle návodu na pytlíku) a nechte 10 minut nabobtnat. Lehce zahřejte vymačkanou a přecezenou mandarinkovu šťávu, přidejte želatinu, pokud chcete, tak i skořici, nechte želatinu rozpustit, lehoulince vše vychladnout a vlijte na cheesecake. Chcete-li, přidejte do želé trošku kandované kůry, bude to vypadat hezky. A nebojte, ztuhne to, zvlášť, když to necháte přes noc v ledničce, což vám tak jako tak doporučuju.

Před přesunem dortu z formy na tác, jsem opět objela okraj vyplněný želé nožem, otevřela formu a dort zůstal bez úhony.

Soudím, že všem chutnal a mně hrozně moc, protože vždyť víte, já miluju mandarinky.

Tak směle do toho, je to mnohem snadnější než vyrábět panettone, kvůli kterému jsem kandovala tu kůru, pak nadávala na twitteru jak špaček a nakonec litovala, že nemám víc papírových panettone forem, protože bych ho dělala zas, ale o tom třeba někdy jindy.


A abych nezapomněla, ať máte opravdu šťastný rok!

8 komentářů:

  1. Hmmm, že bych mandarinkový cheesecake udělala svému muži k narozeninám? Miluje kandované ovoce (na rozdíl ode mně), mandarinky taky zbožňuje a já zase zbožňuju jeho a cheesecaky :-)
    Každopádně panetoníky na fotce máš úžasný, já bych na to asi neměla nervy, takže máš veškerý můj obdiv!
    A do nového roku přeju hlavně hodně zdraví, lásky a samozřejmě nových pečících a vařících nápadů :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju za přání, Madlo, a přeju nápodobně, ať se vám všem daří. Ten cheesecake by myslím obstál i bez té kandované kůry třeba jen s trochou "čerstvé", aby vám chutnal všem. Ale fakt je ten, že doma dělaná chutná mnohem lépe než ta kupovaná.

      Vymazat
  2. Mouka do cheesecaku? A zelatina? Fakt?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rachade, promin, ale neni to trosku zbytecna pruda? Co je spatneho na lzici mouky? Je v receptu na klasicky NY cheesecake, ktery pouzivam (tusim z joy of baking), konzistence je paradni, tak nevidim duvod ji nepouzit. Zelatina je pouze ve vrchnim zele, k jehoz vyrobe je urcena. Mam pouzivat agar? Z ceho delas panna cottu?

      Vymazat
  3. Ahoj Kačko, myslím, že ani použití agaru není tak krutý prohřešek vůči lidskosti :-) :-) mandarinkové želé je vynikající nápad, s čokoládovými sušenkai v základu by to mohlo být fenomenální, musím vyzkoušet. Já si pravidelně na služebkách do Prahy ujíždím na cheesecaku, co mají u Hájků na smíchově u nádraží www.cukrarna-hajek-hajkova.cz/vyrobky/cheesecakes/, ta porce co tam dávají je akorát, abych měla energii na to věčné lítání v ulicích :-) ten tvůj musí být velmi osvěžující co?

    OdpovědětVymazat