středa 30. května 2012

Dostala jsem dort, heč!

A ne ledasjaký. Krásný, puntíkovaný, jaký jsem si přála. Navíc byl strašně dobrý. Díky, Lucie! Ale nesnědla jsem ho celý sama, i když bych to určitě dokázala.


To bylo tak. Když měl blog první narozeniny, ptala se mě Lucie, jestli bude oslava, že prý mi upeče dort. Jenže toho bylo všeho moc a nakonec jsme vymyslely, že počkáme na jaro a uděláme oslavu formou pikniku. A pak chvilku trvalo, než se ho podařilo zorganizovat a v sobotu to konečně proběhlo a bylo to hrozně fajn. Až na to, že mi cestou domů bylo opravdu těžko. Ono, když se sejde 15 lidí a každý něco upeče, uvaří a já to všechno ochutnám...


Při výletu do Berlína vykrystalizoval nápad, že se pokusíme udělat vlastní báhn mí (plněné bagety na vietnamský způsob), nejlépe tak dobré, jako mají v Cô Cô. Práci jsme si rozdělily, Lucie měla na starosti bagety a já náplň. Bagety pekla Lucie čerstvé v sobotu těsně před piknikem podle tohoto receptu.

Já přípravy zahájila o týden dříve, výrobou základní paštiky, bez které se klasické báhn mí neobejdou. Napomoc mi přispěchal David Chang, který v Momofuku popisuje báhn mí od začátku do konce. Trošku mě zaskočil tím, jak důrazně upozorňuje na fakt, že je třeba respektovat uvedená množství, protože z menší dávky surovin se prý paštika nikdy nepovede. Čili je třeba vyrobit najednou 1,35 kg paštiky, což je pro někoho, kdo od jakživa nenávidí játra, docela legrační úkol. A pak samozřejmě kam a co s tím?

No nic, nakoupila jsem:
675 g kuřecích jater
675 g libovější krkovice
a k tomu si připravila:
40 g česneku
2 menší šalotky
1,5 lžičky čínského koření 5 vůní
2 lžíce rybí omáčky
1 lžíci a 1 lžičku cukru
1 lžíci a 1 lžičku  soli

Játra jsem se sebezapřením očistila a nasekala nahrubo ve food processoru. Krkovici jsem pomlela, tak nějak na standardní hrubost. David do food precessoru dává i česnek a šalotku, já česnek prolisovala a šalotku  nakrájela ručně na malé kousky. Ve velké míse jsem všechno smíchala rukama spolu s ostatními ingrediencemi a dala do teriny, do které se mi to úplně přesně vešlo. Stejně dobře poslouží jakákoliv zapékací miska nebo pekáček. Ale pozor, celou nádobu je třeba vložit do větší, kterou naplníte vodou, protože paštika se peče ve vodní lázni. Čili je třeba nádobu volit velmi obezřetně. Pekla jsem 1 hod 15 min na cca. 175 stupňů. Paštiku jsem nechala přes noc vychladit v ledničce, okraje objela nožem a krásně se vyklopila.


Výsledek mě mile překvapil, játrová chuť bylo dost upozaděná. Na samostatnou konzumaci mi ale přišla paštika příliš slaná. Rozdělila jsem ji na 4 díly a dala je zmrazit. Vyndala jsem ji až v pátek ráno před piknikem a nechala rozmrazit v lednici. Nakonec jsme snědli 15 malých baget a polovina paštiky zbyla. David ale tvrdí, že v mrazáku je jí dobře a počká na další pokus. V lednici prý vydrží týden.

Dalším krokem byla příprava vietnamské sekané s citrónovou trávou, kterou jsem tu už popisovala. Tou jsem nahradila kuličky s citrónovou trávou, které mají v Cô Cô. Kuličky jsem nedělala čistě proto, že plátky sekané se lépe grilují. Sekanou jsem dělal skoro ze 2 kg masa, ale stačilo by jí méně, nebojte se upravovat množství.


Dál jsem připravila nakládanou zeleninu (okurku, bílé ředkvičky, mrkev), také podle předchozího receptu a otrhala koriandr, který mi v truhlíku parádně vyrostl. A taky jsem svazek přikoupila v Holešovické tržnici. Ale byla jsem trošku megalomanka, koriandru mi hodně zbylo.

Samotnou asámbláž jsem prováděla za asistence hlavního grilovače Cuketky a hlavní mazačky Lucie tak, že:

Cca. centimetrové plátky sekané mi Cuketka rovnoměrně ogriloval z obou stran. S Lucií jsme rozkrojily bagety a namazaly je tlustou vrstvou paštiky. Na paštiku jsem dala plátek sekané na tu pak od každého druhu zeleniny trochu, vycpala jsem to koriandrem a zastříkla majonézou z M&S, kterou jsem ještě doma smíchala se sweet chilli sauce, protože jsem neměla Srirachu, která do báhn mí patří.

A úspěch to byl, to vám povím. Zkuste to taky, při nějaké vhodné příležitosti. Pokud budete dělat paštiku, bagety i sekanou, tak je to práce na půl dne, ale stojí to za to, vážně. Doporučuju na domácí grilovačku. Ale nedávejte si k tomu skvělý chřestový a lososový koláč, naprosto famózní okurkovo-mátovou zmrzlinu, kousek sýra, malý malinový koláček atd. atd., pak vám bude špatně.


Určitě si ale udělejte podle Lucie tenhle parádní dort. Sice tím strávíte druhou půlku dne a pak ještě jeden den navrch, ale budou vás všichni obdivovat a to za to stojí, ne? Představte si vláčné kakaovo-marcipánové těsto, promazané čokoládovou ganache, ve které jsou višně a lesní ovoce. To vše potažené pravým marcipánem, ne fondánem nebo zlogumpastou, kterou teď propagují v televizi. Já se snad budu muset přecejen vdát, aby mi Lucie upekla další :).

Zkrátka a dobře, měli jsme se strašně fajn a zdá se mi, že piknik se bude muset zopakovat. Jen s tím jídlem se budeme muset domluvit nějak rozumněji, aby ho nebylo tolik. Myslím, že nejlepší to bude v sobotu 21. července, máte všichni čas :)?


A víte co? Vy, co se přihlásíte na SCUK, projdete sítem přísných podmínek a naší kritiky, můžete jít příště s námi. Tak kdo jde do toho? O přihlášku si napište na info@scuk.cz.

P.S. Za fotky děkuju Pavlu Kočičkovi a Lucii. Zvláštní obdiv si zaslouží Katka Kočičková za okurkovou i jahodovou zmrzlinu. Byly opravdu úžasné. Pokud chcete vědět jak moc, nezapomeňte ochutnat u Katčina stánku - Tři kopečky na Apetit Pikniku.

10 komentářů:

  1. Moc děkuju za reklamu! Bahn mi bagety byly právem hvězdou odpoledne - není to právě brnkačka, udělat je od základu, ale tohle kdyby někde prodávali, tak se neznám a platím zlatem! Už se těšíme na nějaké pokračování!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jen jestli jsem to s tou reklamou nepřehnala a na Apetit pikniku na mě něco zbyde :). Těším se na předplatné.

      Vymazat
  2. Smazal se mi můj nadšeně-rozhořčený komentář - všechno to musleo být krásné, dort si zasloužíš a dala bych si ho hned, mrzí mě, že jsem přišla o bahn mi sendviče, jakož i další dobroty a hlavně jsem kvůli začtenosti do příspěvku přejela o dvě zastávky:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak my ti to příště vynahradíme :). Vážně to bylo super.

      Vymazat
  3. Holky, teď jste mě "nakoply" a budu muset jít zapracovat na svém banh mi. Už to odkládám moc dlouho :) btw, zůstanou bagety podle tohoto receptu měkké i druhý den? Ty, co jsem pekla, byly výborné ten večer, kdy jsem je pekla, ale druhý den ráno už byly trochu gumové :-/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Těžko říct, všechny se snědly, leda by Lucie měla nějakou ulitou doma :). Ale v Co Co bagety rozpékaly, což my s těmi čerstvými a vzhledem k prostředí nedělaly, takže by troška gumovitosti vlastně ani nemusela vadit.

      Vymazat
    2. Lucie nema ulitou ani jednu bagetu, ale v receptu se pise, ze druhy den dobre nejsou.

      Vymazat
  4. Tak už ted se těším na apetit piknik na zmrzlinku a paštičku budu muset také zkusit:)

    OdpovědětVymazat
  5. Ale zmrzliny jen jeden kelímek, ať na mě zbyde :).

    OdpovědětVymazat