čtvrtek 5. května 2011

Nuda v Brusáči

Najde se mezi čtenáři tohoto blogu někdo, kdo má opravdu rád Brusel? Já jsem se snažila najít si k němu cestu několikrát, ale marně. Naposledy minulý pátek a v pondělí. Líbí se mi staré bruselské domy, Atomium, fitclub kam donedávna chodil můj bratr, nepřeberné množství macarons, které se tam dají koupit a Le Pain Quotidien. Jinak je pro mě Brusel celkem nudné město s dobrou čokoládou a hnusnou kávou.
Když se můj bratr stěhoval z Londýna do Bruselu, nebyla jsem vůbec nadšená, a to jsem Brusel vlastně ani neznala. Po několika pokusech najít v tomhle městě zalíbení, to už vzdávám, leda byste mě v komentářích přesvědčili, že mi v Bruselu něco zásadního uniklo. Naštěstí jsem hned při 1. bruselské návštěvě objevila podnik Le Pain Quotidien (LPQ), kterému říkám "Denní chlebíček" a na ten chci upozornit já vás. LPQ je původní bruselský koncept, jehož 1. pobočka byla otevřena v roce 1990. O té doby se LPQ rozrostl do mezinárodních řetězcových rozměrů, ale myslím, že mu to kráse příliš neubírá.


A co, že je tedy na Denním chlebíčku tak atraktivní? Původně to byla jenom pekárna, ve které se měl péct poctivý chleba. Pak majitel koupil na blešáku dlouhý dřevěný stůl a vznikl koncept podniku založeného na kvalitním pečivu a sladkostech. Pro mě je LPQ téměř ideálním snídaňovým podnikem. My chodíme do pobočky na Avenue Luise, hned za dveřmi se prodává pečivo a různé dortíčky, marmelády atd. a v zadní části jsou stoly a zimní zahrada s dalšími místy k sezení. Interiér je super jednoduchý a v něm dřevěné stoly různých velikostí, tabule s nabídkou a úžasná vůně pečiva. Uprostřed je dlouhý společný stůl a na něm všelijaké marmelády, čokolády, olivový olej, sůl ručně sbíraná u Atlantiku ... prostě paráda. No neradujte se zas tak úplně. Mají tam také veliký automatický kávovar, ze kterého teče opravdu hnusná káva. Proč!?! Naštěstí mě to v Bruselu až tak nepálí, protože hnusnou kávu tam mají v podstatě všude, takže mě to od návštěvy LPQ neodradí.


Vybrat si ze všech těch dobrot není úplně snadné, takže většinou skončím u "le petit déjeuner", čili snídaně, která se skládá z několika druhů pečiva, včetně úžasně křupavého máslového croissantu, čerstvého džusu, teplého nápoje a vajíčka navrch. Na pečivo si namažu všechny ty různé dobroty, co jsou na stole a raduju se ze života. Potíž je v tom, že už mi pak nezbývá místo na ty lákavě vypadající jahodové nebo malinové košíčky.

Jednou jsme tam ale zašli s Dáňou na oběd a dali jsme si boeuf basilic, což je chléb s plátky syrové asi svíčkové s omáčkou z olivového oleje a bazalky a s hoblinami parmazánu. Veliká dobrota, kterou mám v plánu vyrobit, jen co zas upeču pořádný chleba. A po lehkém obědě mi naštěstí místo v břiše na košíček zbylo.

Prostě a jednoduše, tohle je jedno z mých bruselských povyražení, které doporučuji, s výhradou kávy, vaší pozornosti. Mám pocit, že všechno, co tu podávají a prodávají je navíc bio, pokud ještě někdo setrvává na bio vlně. A pokud nemáte zrovna namířeno do Brusáče, zahlédla jsem pobočku i v Londýně a v NY, ačkoliv tam bych se rozhodně dovedla zabavit i jinak.

6 komentářů:

  1. A co pivo? Neměl by tam být úžasný výběr, včetně párování s jídlem? To by chtělo prozkoumat :)

    OdpovědětVymazat
  2. Michala: To se ví, že piva tam mají spoustu, myslela jsem na tebe :), za pivní výlet by to asi stálo, ale na nějaký podnik s jinými pivy než Leffe, Stella, Maes apod. jsme nenarazili a průzkum jsem předem bohužel neuděla. Maji tam ale specializované obchody, kde bys byla určitě nadšená a nijak skandální ceny.

    OdpovědětVymazat
  3. Mě by hodně zajímaly právě hospody s točeným pivem. Čtu teď knihu o pivu Tasting Beer a autor tam z Belgie dostává záchvaty nadšení, jak je to tam pestré a jak jsou daleko v párování piva s jídlem. Tak můžeme zkusit udělat rešerši, kdybys zas musela do Bruselu :)

    OdpovědětVymazat
  4. Michala: Tak jo, kdybych tam teda musela :). Obchody se tam chlubily 250 druhy piv. Při troše snahy by se tam určitě našly zajímavé podniky zaměřené na pivo.

    OdpovědětVymazat
  5. Jsou tam hospody zaměřené na pivo s pivními lístky o desítkách stran, ale pozor, hodně toho nalévají z lahve. Ten fór je totiž v tom, že piva se podávají různě vyhlazená, některá skoro nevychlazená..Nevím, zda toho lze na pípě dosáhnout. V Belgii jsem sice chvíli žila, ale přiznávám, že pro pivo jsme chodili vždy supermarketu nebo pivních speciálek.. Chyba chyba..
    Brusel není nic moc, ale já jinak Belgii můžu, v podstatě kterékoli jiné město je lepší než Brusel. Nejlíp znám asi Bruggy - tutistická mekka, ale mimo to překvapivě fajn místo k žití. A dobré restaurace k tomu, pokud nevlítnete do turistické pasti.
    Dv (nějak mi zlobí účet)

    OdpovědětVymazat
  6. Dv+Michala: My snad budeme muset udělat v Bruselu holčičí pivní SCUK. Stát se odbornicí na pivo je totiž seksakramentstky dobrý nápad!

    Bruggy se mi taky líbily víc než Brusel, ale myslím, že i Brusel má ještě nějaké mnou neobjevené kouzlo.

    OdpovědětVymazat